قسمت 1| حیا یکی از پایه های تربیت عفیفانه

حیا یکی از پایه های #تربیت_عفیفانه
بخش اول

یکی از دستورات دین اسلام توجه به تربیت صحیح و #عفیفانه فرزندان است. و این مهم به روش های مختلفی در قرآن و روایات گوشزد شده است. #تربیت_عفیفانه موجب سلامت رفتاری و روحی انسان می شود که در اثر آن در رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی به وضوح قابل احساس است. جالب اینجاست که پروردگار عالم در ضمیر ناخوادگاه و فطرت انسانی ما میل به حیا و عفت را قرار داده است.

در قرآن کریم با بیان داستان آدم و حوا در دو سوره (۱) به صورت غیرمستقیم فطرى بودن حیا را گوشزد مى نماید، آن گاه که مى فرماید:
«فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یخْصِفانِ عَلَیهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ» (اعراف: ۷)؛
ترجمه: همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت. هنگامى که آدم و حوا چنین دیدند، بلافاصله از برگ هاى درختان بهشتى براى پوشیدن اندام خود، استفاده کردند.

روایات نیز حیا را از خصایص ویژه انسان ها برشمرده (۲) و حیا و ایمان را قرین هم دانسته اند، به گونه اى که با رفتن یکى از آن دو، دیگرى نیز رخت برمى بندد. ازاین رو، در روایت آمده:
«حیا و ایمان همراهند و در یک رشته بسته اند و چون یکى از آنها رفت، دیگرى هم مى رود» (۳)

پیوند این دو با یکدیگر به اندازه اى نزدیک است که امام صادق علیه السلام، فرد بى حیا رابى ایمان معرفى مى کندومى فرماید: «کسى که حیا ندارد ایمان ندارد»(۴)

۱-(اعراف: ۲۲؛ طه: ۱۲۱)
۲-(مفضل بن عمر، ۱۳۷۹، ص ۷۹)
۳- (کلینى، ۱۴۰۷ق، ج ۲، ص ۱۰۶).
۴- (همان، ج ۴، ص ۳۲۳).

طرح #تربیت_عفیفانه
#تلنگر
کانال #حوای_آدم
#حیا

❤️ @havayeadam 💚

پست های مرتبط