قسمت 29| حیا و تربیت عفیفانه

💠 حیا یکی از پایه های #تربیت_عفیفانه

 

#بخش_بیست_و_نه

#حیا_در_نگاه
#نگاه_به_نامحرم

همانطور که قبلا بیان کردیم یکی از مصادیق تربیت عفیفانه، عفت و حیا در نگاه و چشم است.

نمی توان از فرزندان انتظار داشت چشم خود را از نامحرم و ناموس دیگران، بپوشاند وقتی که والدین خود عفت و حیای چشمان خود را حفظ نمی کنند.
دیر یا زود کودکان شما متوجه رفتار غیر طبیعی شما می شوند که با چشمان خود نامحرمان را برانداز می کنید و کمترین آسیب آن این است که به خود اجازه می دهند که همان رفتار را ادامه دهند و این استدلالی درونی است بدون آنکه شما و فرزندان شما متوجه آن باشید.

حفظ دیدگان از نگاه به نامحرم و امور ناپسند، مخصوص مردان نیست. بلکه برای مردان و زنان بصورت یکسان در قرآن به آن امر شده است.
خداوند در قرآن ابتدا به مردان و بلافاصله به زنان امر میکند که چشم از نگاه حرام بپوشانند:

«به مؤمنان بگو چشمهای خود را ( از نگاه به نامحرمان ) فروگیرند ، و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است! (۳۰٫ نور)
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را ( از نگاه هوس آلود و نگاه به نامحرم) فرو گیرند ، و دامان خویش را حفظ کنند .»(۳۱٫نور)

وقتی فرزندان ما پدر و مادر را در مواجهه با نامحرم با رفتار عفیفانه ببینند به داشتن چنین پدر و مادری افتخار می کنند. و همان رفتار را الگوی خود قرار می دهند.

بسیاری از مشکلات جوانان، بخاطر حفظ نکردن چشم و نگاه از حرام است . حال این حرام یا نامحرم است یا تصویر و فیلم حرام است یا هر چیزی دیگر.

طرح #تربیت_عفیفانه
#حوای_آدم

❤️ @havayeadam 💚
🌸
🌹
🌺🌸
🍂🌱🌸
🍃🌹🌱🌸
‌ ❤️🍃🍂🌺🌹🌸

پست های مرتبط