قسمت 2| حیا یکی از پایه های تربیت عفیفانه

حیا یکی از پایه های #تربیت_عفیفانه ۲

#بخش_دوم

 

نکته دیگری که باید نسبت به #تربیت_عفیفانه بدانیم این است که علاوه بر تاثیرات فردی و خانوادگی و اجتماعی تربیت عفت محور که بر پایه «حیا» ایجاد می شود، با چنین تربیتی عقل و دین نیز حفظ می گردد و  می توان گفت با نبود تربیت حیا محور، عقل و دین هم از بین خواد رفت.

امام علی علیه السلام در خصوص رابطه حیا و عقل و دین می فرماید: جبرئیل بر آدم علیه السلام فرود شد و گفت: اى آدم، من مأمورم تو را میان سه چیز مخیر سازم تا یکى را بگزینى و دو تا را وانهى. آدم گفت: اى جبرئیل آن سه چیز کدامند؟ گفت: عقل و حیا و دین. آدم گفت: عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیا و دین گفت: شما برگردید و او را وانهید. گفتند: اى جبرئیل، ما دستور داریم که همراه عقل باشیم هر جا که باشد. گفت: اختیار با شماست، و بالا رفت» (کلینی، ج ۱، ص ۱۰).

پس هر قدر حیاى انسان بیشتر باشد ، به همان میزان از گناه و گرفتاری در دام وسوسه های شیطان دورتر است, اما با ضعف حیا در وجود آدمى، شیطان قدرت مى یابد و انسان را به پیروى از شهوات فرامى خواند. همان شیطانی که خداوند در موردش فرموده است: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ – إِنَّما یأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» (بقره: ۱۶۸ـ۱۶۹)؛

ترجمه: و از گام هاى شیطان پیروى نکنید؛ چه اینکه او دشمن آشکار شماست. او شما را فقط به بدى ها و انحرافات فرمان مى دهد (و نیز دستور مى دهد) آنچه را که نمى دانید به خدا نسبت دهید.

 

طرح #تربیت_عفیفانه

 

#حوای_آدم

 

 

❤️ @havayeadam 💚

پست های مرتبط