قسمت 7| حیا یکی از پایه های تربیت عفیفانه

 حیا یکی از پایه های #تربیت_عفیفانه

#بخش_هفتم
کمک به #ازدواج جوانان موجب #حیا فردی و اجتماعی

❤️یکی از حکمت ها و نقش های حیا و عفت ، سلامت روانی افراد و جوامع است. شاید بتوان مصادیق زیادی برای حیا و تاثیرات آن در نظر گرفت اما گاهی هم باید به عوامل ایجاد حیا در اجتماع نگاهی انداخت.

مسئله ازدواج که در فرمایشات الهی و سنت نبوی به آن تأکید زیادی شده است اگر مطابق دستور خدا و حضرات معصومین (علیهم السلام) انجام شود، اثرش اینست که از یک سو روابط جنسی، مشروع و ارضاء آن به نحوی خداپسندانه صورت می گیرد و از سوی دیگر، از اختلاط زنان و مردان و روابط ناسالم جنسی جلوگیری می شود و از طرفی هم بر استحکام کانون خانواده همراه با نسلی سالم و پویا افزوده خواهد شد. همه اینها موجب تقویت حیا در اخلاق فردی و اجتماعی می شود که اثرات ارزنده ای از جمله امنیت روانی برای جامعه در پی خواهد داشت.
امام علی علیه اسلام نیز می فرماید: ازدواج کنید، که ازدواج سنت رسول خدا (ص) است، زیرا که آن حضرت فرمود: هر که دوست دارد از سنت من پیروی کند، از جمله سنت من ازدواج است. ۱

پس اگر شرایط ازدواج دختران و پسران را مهیا نمائیم و از مهریه های سنگین و تجملات بی مورد و اسراف های رایج در این زمینه، خودداری نموده و امر مقدس ازدواج را به صورتی آسان درآوریم، کمک بزرگ و خدمت خداپسندانه ایی انجام داده ایم. در این راستا در کلام گوهر بار الهی چنین آمده است:
مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است!.( نور آیه ۳۲).

📚 ۱٫ (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، آل البیت، ج ۲۰، ص ۲۸ )

#ازدواج موجب #حیا
طرح #تربیت_عفیفانه
#حوای_آدم

❤️ @havayeadam 💚

🌸
🌹
🌺🌸
🍂🌱🌸
🍃🌹🌱🌸
‌ ❤️🍃🍂🌺🌹🌸

پست های مرتبط