قسمت 22| حیا یکی از پایه های تربیت عفیفانه

💠 حیا یکی از پایه های #تربیت_عفیفانه

 

#بخش_بیست_و_دوم

#حیاء_اجتماعی

🔶زندگی عفیفانه به خودی خود ایجاد نمی شود. بلکه این زوجین هستند که باید از خود شروع کنند و در سایه مراقبت های عفیفانه ای که نسبت به خود و همسر دارند، فضای پاک و مثبت و ایده آلی برای کودکان و تربیت عفیفانه آنان فراهم آورند.
بخش زیادی از این مراقبت ها ، مربوط به زوجین است و زن و مرد باید نسبت به رعایت آن از طرف همدیگر حساس باشند.
از همین روست که خداوند بار سنگین نظارت و فراهم آوردن فضای تربیت عفیفانه را بر عهده مرد گذاشته است. یعنی مرد باید نسبت به رفتارهای عفیفانه همسر خود پیش و بیش از هر چیز حساس و مراقب باشد.

💠از جمله اینکه پیامبر اکرم (ص) میفرماید:
«هر گاه زنی در حالی که آرایش کرده و معطر است از خانه خارج شود، و همسرش (مرد) به این عمل راضی و خشنود باشد، برای آن مَرد در برابر هر قدمی که آن زن برمی دارد، خانه ای از آتش در جهنم ساخته می شود.»۱

🔸یعنی نه تنها خود زن باید نسبت به حیا و عفاف خویش متوجه و مراقب باشد، بلکه مرد نیز مسئول است تا همسر خویش را از رفتارهای نامتعارف اجتماعی از نظر اسلام، مثل آرایش، معطر بودن، بدحجابی، بی حجابی و .. نهی کند و نه تنها از همسر در این امور اطاعت نکند بلکه مانع بی حیایی و بی عفتی شود.

🍃پیامبر اکرم (ص) در ادامه همان روایت می فرماید:
«وصیت مرا در باره زنانتان حفظ کنید تا از دشواری حساب (قیامت) نجات یابید و هر کسی وصیت مرا حفظ نکند (عمل نکند) نزد خدا چه حال بدی خواهد داشت.»

📚۱٫ جامع الاخبار،ص ۱۵۸٫ (والمراه اذا خرجت من باب..)

طرح #تربیت_عفیفانه
#حوای_آدم

❤️ @havayeadam 💚
🌸
🌹
🌺🌸
🍂🌱🌸
🍃🌹🌱🌸
‌ ❤️🍃🍂🌺🌹🌸

پست های مرتبط